DNA-ANALYSE

Med en DNA-analyse har du mulighed for at få overblik over, hvordan dine gener kommer til udtryk indenfor bestemte områder. Det giver dig muligheden for at få mere klarhed over, hvilken kost og livsstil, der vil gavne lige præcis dig.

Gener tændes og slukkes i samspil med kost og livsstil. Bare fordi du er genetisk disponeret for nogle livsstilssygdomme er det ikke altid ensbetydende med, at de kommer til udtryk. En DNA-analyse kan vise genvariationer, som i samspil med livsstil har stor betydning for din fremtidige sundhed.

DET TEKNISKE

Alle levende organismer er bygget op af celler. Lige fra primitive bakterier, der blot består af en enkelt celle, til mennesker, der er bygget op af milliarder af celler. Alle dine celler har en cellekerne. I denne kerne befinder DNA’et sig.

DNA er lange molekyler, der bærer vores arveegenskaber. DNA består af nukleotider, som hver især består af et sukkernukleotid, et fosfatnukleotid og en base. Det er denne base, der er forskellig fra menneske til mennesker og som adskiller os fra hinanden.

Gener bruges som opskrift til at danne forskellige proteiner. Hvert gen koder for et protein. Disse proteiner bruges til mange vigtige opgaver, fx som signalgiver, enzym eller celleskelet.

DNA-ANALYSE OG GENVARIATIONER

Genvariationer kan betyde, at der kan være en konsekvens ved det enkelte gen. Alt efter et gens funktion, kan en genvariation have negative eller positive konsekvenser. En DNA-analyse giver et tydeligt overblik over om genvariationen er negativ eller positiv.

Genvariation kan fx være, at man har en større sultfølelse og dermed har en øget risiko for overvægt. Eller at en D-vitamin receptor ikke virker optimalt, og man derfor har sværere ved at optage D-vitamin, som har en væsentlig betydning for knoglesundheden.

GENER KAN TÆNDES OG SLUKKES

Det er faktorer som kost, motion, søvn og det ydre miljø, der påvirker genudtrykket. Og det er godt, for det betyder, at du selv har en vis påvirkning på dine geners udtryk.

Tag et eksempel med inflammation. Vi har alle gener som koder for inflammation. Nogle har gener som hurtigt disponerer for inflammation, og har dermed større risiko for at få kroniske inflammationer eller udvikle autoimmune sygdomme. Hvor andre har gener, der tåler mere, før inflammationen kommer til udtryk.

Har du gener, der gør dig særlig udsat for inflammation, så kan du via din kost og livsstil støtte din krop i at undgå inflammation og kroniske inflammationer. Og det samme gør sig gældende med mange andre livsstilssygdomme som bl.a diabetes, hjerte-kar sygdomme og kræft.

Hvis vi tager eksemplet med inflammation, så er der mulighed for, at du kan udvikle kronisk inflammation eller autoimmune sygdomme, selv om du har gode gener, der ikke så let kommer til udtryk ift inflammation. Hvis du har valgt en livsstil, der skruer op for inflammation, så sker der en kodning i dine gener og du risikerer, at du får inflammation.

Er du genetisk disponeret for nogle livsstilssygdomme, er det ikke ensbetydende med, at de kommer til udtryk. Hvis du vælger en livsstil, der ikke koder for de enkelte gener, minimerer du, at generne kommer til udtryk.

DET VISER ANALYSERNE IKKE

Analyserne viser dog ikke din nuværende sundhedstilstand. De giver dig et billede af, hvordan du er skruet sammen på nogle relevante områder, og hvordan du kan planlægge din livsstil ud fra dine gener.

Jeg er certificeret DNA Life practitioner. Har gennemgået kursusforløb hos Nordic Clinic, undervist af Dr. Yael Joffe PhD RD og Umahro Cadogan.

Nedenfor er en kort beskrivelse af de enkelte analyser jeg arbejder med.

DNA HEALTH

DNA analyse, der viser: – Kolesterol metabolisme – B-vitamin/methylering – Afgiftningsprocesser – Inflammation – Antioxidant status – Knoglesundhed – Insulinresistens – Jern metabolisme

DNA OESTROGEN

DNA-analyser, der viser: – Østrogen biosyntese – Østrogen metabolisme – Leverens afgiftningsprocesser

DNA DIET

DNA-analyse, der viser: – Stofskifte og forbrændingsprocesser – Sult- og mæthedsregulering – Insulinfølsomhed – Inflammation

DNA SPORT

DNA-analyse, der viser: – Styrke og udholdenhed – Bindevævsskader – Restituering

DNA BABY

DNA – analyse, der viser: GrowBaby tager nye genetiske, ernærings- og livsstilsvidenskaber og blandinger tilgængelige indgreb, så de er lige ved hånden. Det er designet til at hjælpe med at identificere mødres sundhedsrisici og gribe ind med personlig kost, livsstil og kosttilskud rådgivning, for at optimere sundhedsresultater for mor og baby.

KLAR TIL AT BESTILLE ANALYSER?

Så bestiller du tid til din første konsultation hos mig. Her finder vi ud af, hvilke laboratorieanalyser du vil få mest gavn af at få taget. Jeg bestiller testene til dig, du betaler direkte til laboratoriet,

som sender testkit hjem til dig. Når testsvaret kommer retur fra laboratoriet, mødes vi igen, og taler det grundigt igennem.

I TVIVL OM DU HAR BEHOV FOR ANALYSER?

Det finder vi ud når vi mødes. Hos nogle løses sundheds- og sygdomsproblemer udelukkende ved at ændre kost og livsstil. Hos andre er der behov for at dykke lidt dybere ned for at finde nogle af de grundlæggende årsager. Det er her analyser bliver relevante. Vi finder ud af det sammen.

ER DET NØDVENDIGT MED ANALYSER?

Nej det er det ikke. Flere af mine klienter får det godt og kommer i mål uden af få lavet laboratorieanalyser. Analyserne skal ses som et værktøj. De kan hjælpe os til sammen at få et godt overblik over nogle af de grundlæggende årsager til dine symptomer, hvis en kostomlægning ikke virker godt nok i første omgang.

Se eksempel på DNA-Analyse her:

262163945_588849832215112_2058977222382856436_n.jpg
261424008_273383768183929_1790222089365848323_n.jpg